کد مطلب:211364 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

گذشت درباره برادران
به قدری امام جعفرصادق علیه السلام در تشكل و تمركز افراد مسلمان و سازمان اداری مؤمنین دستورات مفید و تعلیمات عالیه داده كه شیخ صدوق رضوان الله علیه آن احادیث را جمع آوری كرده یك كتاب شده به نام مصادقة الاخوان - برادران دوست برادران راستگو برادران باوفا - و مهربان - نوع دوست - خدمتگذار - انیس - و جلینس و غیره كه بیش از پنجاه باب دارد و حقوق افراد را در حق برادری در آن كتاب تصریح و تشریح فرموده كه همه آموزش و پرورش امام صادق علیه السلام است و ما در كتاب مكتب اسلام همه آن مواد را درباره اخوت و برادری نقل كرده ایم.

اینك از هر قسمت یك دستور می آوریم كه خوانندگان به عمق مكتب جعفری آشنا شوند و بدانند حضرت امام صادق علیه السلام با رأی دوربین و دقیق خود چه نكات حساسی را مورد توجه قرار داده است.

در این جا می فرماید الاغضاء عن الاخوان چشم پوشی از معایب و تسامح و مجامله كاری در عیوب دوستان شكی نیست كه بشر معصوم نیست عصمت مخصوص چهارده معصوم



[ صفحه 186]



بوده لغزش - خطا - سهو - نسیان - اشتباه غفلت رخ می دهد مخصوصا در میان دوستان كه توقع بیشتری هست این انتظار هم بیشتر است و چون همه ملاحظه ندارند و همه كثیر الالتفات در كارها نیستند قهرا تسامح در وظایف دوستی می شود.

امام ششم علیه السلام می فرماید دوست باید درباره دوستش گذشت و صفح نشان دهد و عیوب یكدیگر را در عین حال كه آئینه نمایش او می باشد بپوشد و نادیده انگارد - و در لغزشهای دوستانه خورده گیری نكند.



دیده ز عیب دگران كن فراز

صورت خودبین و در او عیب ساز



عیب كسان منگر و احسان خویش

دیده فرو بر به گریبان خویش



آینه آن روز كه گیری به دست

خود شكن آن روز مشو خودپرست



قال علیه السلام و انی لك باخیك كله الی الرجال المهذب [1] در دوستی مردان مهذبی را برگزین و خودت دوست مهذبی باش برای برادران ایمانی.

قال علیه السلام من لم یواخ من لا عیب فیه قل صدیقه [2] اگر كسی خواست برادر بی عیب بگیرد كم دوست می شود كم رفیق می گردد زیرا همه عیب دارند نهایت در شدت و ضعف است باید عیبها را نادیده انگاشت.

قال علیه السلام لا تفتش الناس فتبتقی بلا صدیق از مردم زیاد عیب جوئی نكنید وگرنه بدون دوست خواهید ماند.

قال علیه السلام لیس من الانصاف مطالبة الاخوان بالانصاف و من لم یرض من صدیقه الا بایثاره علی نفسه دام سخطه - نباید از برادران انصاف تمام خواست هر كس راضی به دوستی نباشد و گذشت نكند همیشه در سخط است.


[1] وسائل ص 213 ج 2 - باب استحباب الاغضاء عن الاخوان.

[2] بحارالانوار مجلسي ص 12 در احوالات امام صادق عليه السلام.